Již v březnu tohoto roku představila švédská automobilka Koenigsegg na autosalónu v Ženevě speciální model CCXR, který disponoval nadstandardním počtem koní. Na žádost klientů a zákazníků této značky vytvořil Koenigsegg limitovanou edici těchto úžasných vozů v podání dvou verzí, které se opět představí v Ženevě. Jedná se o neobyčejný CCX (888 koní) a ještě neobyčejnější CCXR Edition (1018 koní).
Jak tyto dva drobečky popsat? Snad asi takhle: vidlicový osmiválec z hliníku má objem 5 litrů a je vybaven dvojitým kompresorem Rotrex o velikosti plnícího tlaku až 1.5 baru. Hodně zkreslenou informací by bylo, kdybych prohlásil, že jsou mimo motoru na chlup stejní jako standardní modely. A tak vám radši řeknu pravdu, kterou je, že CCX a CCXR Edition využívají uhlíkový monokok, který váží naprosto směšných 72 kg! Přidejte k tomu v širokém rozsahu nastavitelné tlumiče, v základu ještě nižší podvozek, velký nastavitelný zadní spoiler, nerezové výfukové potrubí Inconell a unikátní designy kol, a máte naprosto dokonalou silniční zbraň, se kterou se nemusíte bát vyrazit ani na okruh. Změny se dotkly i interiéru, především pak centrálního ovládacího panelu, chronografů na palubní desce a zvláště pak kombinací červené a černé barvy, které doplňují vzhled vozu. Všechna další zvláštní vybavení (zadní kamera, Bluetooth, výkonné audio, kompletní čalounění kabiny) jsou převzata z předešlých modelů.
S ohledem na rozměry 4.293 x 1.996 x 1.120 mm (délka x šířka x výška) se skoro až nechce věřit, že se pod karosérií ukrývá 120l zavazadlový prostor, který si pomohl o citelných 50 litrů. Zůstává ovšem otázkou, zda-li se tento prostor spíš neměl nějak využít pro zvětšení palivové nádrže, protože na sedmdesát litrů toho s takovýmhle monstrem moc nenajezdíte, i kdyby pálil naftu. O bezchybné splnění vašeho příkazu k zastavení se stará sada keramických brzd Brembo 380x34 mm s osmipístovými třmeny na přední nápravě a klasických AP Racing 362x32 mm s šesti písty na nápravě zadní. To všechno řídí Koenigsegg Advanced systém, který toho spoustu okoukal od monopostů Formule 1. Litá kola 19x 9.5“ na přídi a 20x12.5“ na zádi tohoto korábu obouvají pneumatiky Michelin PilotSport 2 o rozměrech 255/35 ZR19, resp. 335/30 ZR20, které představují dokonalou symbiózu s šestistupňovou převodovkou. Ale o tom až později. Příjemnou „vychytávkou“ při jízdě na nerovné silnici je zdvih přední části vozu o 50 mm (za 3 vteřiny pouhým stisknutím knoflíku), což na našich silnicích uvítá kdekdo :-)
A nyní už k samotným jízdním výkonům. CCX má poměr jednoho koně na 1.44 kg, zatímco CCXR dokonce 1 k/1.26kg. Ve druhém případě to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za monstrózních 2.9 vteřin. Poté máte na výběr. Budete za „A“ pokračovat dál v tlačení pedálu na podlahu a řadit další rychlost a protnete dvoustovku za rovných devět sekund (CCX za 10 s), nebo zvolíte možnost „B“ a zašlápnete brzdový pedál. V tom případě budete k zastavení potřebovat jen 32 metrů plochy, cože je ještě úžasnější výsledek. Samozřejmě se nabízí ještě možnost „C“, která se rovná dosažení maximální rychlosti konstrukčně odhadované na 417 km/h! Já osobně bych volil za „cé“, protože to je vždycky správně. Pokud jste milovník tzv. sprint-stopů, zvládnete v případě CCXR disciplínu 0-200-0 km/h za pouhých 14 sekund. Pak už vás může jen zajímat, kolik asi tak „papá“ vaše vysněné žihadlo. Spotřebou paliva ve městě je kolem 13 litrů (18litrů E85) a v kombinované jízdě se pohybuje u 17 litrů (22l E85) na 100 km. Jenže to jsou pouze papírové hodnoty, kterým se vzhledem k parametrům motoru nechce vůbec věřit. Při zásobě 888 koňských sil v 7.000 otáčkách za minutu, poskytuje CCX maximální točivý moment 920 Nm v 5.800 rpm. Naproti tomu dává motor v CCXR maximální výkon 1.018 koní v 7.000 otáčkách a točivý moment 1.060 Nm v 5.600 rpm. Tak kdeže je těch 13 litrů?!
Jak tyto dva drobečky popsat? Snad asi takhle: vidlicový osmiválec z hliníku má objem 5 litrů a je vybaven dvojitým kompresorem Rotrex o velikosti plnícího tlaku až 1.5 baru. Hodně zkreslenou informací by bylo, kdybych prohlásil, že jsou mimo motoru na chlup stejní jako standardní modely. A tak vám radši řeknu pravdu, kterou je, že CCX a CCXR Edition využívají uhlíkový monokok, který váží naprosto směšných 72 kg! Přidejte k tomu v širokém rozsahu nastavitelné tlumiče, v základu ještě nižší podvozek, velký nastavitelný zadní spoiler, nerezové výfukové potrubí Inconell a unikátní designy kol, a máte naprosto dokonalou silniční zbraň, se kterou se nemusíte bát vyrazit ani na okruh. Změny se dotkly i interiéru, především pak centrálního ovládacího panelu, chronografů na palubní desce a zvláště pak kombinací červené a černé barvy, které doplňují vzhled vozu. Všechna další zvláštní vybavení (zadní kamera, Bluetooth, výkonné audio, kompletní čalounění kabiny) jsou převzata z předešlých modelů.
S ohledem na rozměry 4.293 x 1.996 x 1.120 mm (délka x šířka x výška) se skoro až nechce věřit, že se pod karosérií ukrývá 120l zavazadlový prostor, který si pomohl o citelných 50 litrů. Zůstává ovšem otázkou, zda-li se tento prostor spíš neměl nějak využít pro zvětšení palivové nádrže, protože na sedmdesát litrů toho s takovýmhle monstrem moc nenajezdíte, i kdyby pálil naftu. O bezchybné splnění vašeho příkazu k zastavení se stará sada keramických brzd Brembo 380x34 mm s osmipístovými třmeny na přední nápravě a klasických AP Racing 362x32 mm s šesti písty na nápravě zadní. To všechno řídí Koenigsegg Advanced systém, který toho spoustu okoukal od monopostů Formule 1. Litá kola 19x 9.5“ na přídi a 20x12.5“ na zádi tohoto korábu obouvají pneumatiky Michelin PilotSport 2 o rozměrech 255/35 ZR19, resp. 335/30 ZR20, které představují dokonalou symbiózu s šestistupňovou převodovkou. Ale o tom až později. Příjemnou „vychytávkou“ při jízdě na nerovné silnici je zdvih přední části vozu o 50 mm (za 3 vteřiny pouhým stisknutím knoflíku), což na našich silnicích uvítá kdekdo :-)
A nyní už k samotným jízdním výkonům. CCX má poměr jednoho koně na 1.44 kg, zatímco CCXR dokonce 1 k/1.26kg. Ve druhém případě to znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za monstrózních 2.9 vteřin. Poté máte na výběr. Budete za „A“ pokračovat dál v tlačení pedálu na podlahu a řadit další rychlost a protnete dvoustovku za rovných devět sekund (CCX za 10 s), nebo zvolíte možnost „B“ a zašlápnete brzdový pedál. V tom případě budete k zastavení potřebovat jen 32 metrů plochy, cože je ještě úžasnější výsledek. Samozřejmě se nabízí ještě možnost „C“, která se rovná dosažení maximální rychlosti konstrukčně odhadované na 417 km/h! Já osobně bych volil za „cé“, protože to je vždycky správně. Pokud jste milovník tzv. sprint-stopů, zvládnete v případě CCXR disciplínu 0-200-0 km/h za pouhých 14 sekund. Pak už vás může jen zajímat, kolik asi tak „papá“ vaše vysněné žihadlo. Spotřebou paliva ve městě je kolem 13 litrů (18litrů E85) a v kombinované jízdě se pohybuje u 17 litrů (22l E85) na 100 km. Jenže to jsou pouze papírové hodnoty, kterým se vzhledem k parametrům motoru nechce vůbec věřit. Při zásobě 888 koňských sil v 7.000 otáčkách za minutu, poskytuje CCX maximální točivý moment 920 Nm v 5.800 rpm. Naproti tomu dává motor v CCXR maximální výkon 1.018 koní v 7.000 otáčkách a točivý moment 1.060 Nm v 5.600 rpm. Tak kdeže je těch 13 litrů?!